torsdag, december 08, 2005

Veronica Palm motbevisar Ayn Rands främste lärjunge

Jag bläddrade idag i boken "Kärlekens vara eller inte vara" som jag läste för några år sedan. Denna bok är skriven av dr Nathaniel Branden som var Ayn Rands främste lärjunge tills han hamnade i onåd.

Nathaniel Branden är psykolog och har utvecklat vad som kallas "the psychology of self-esteem" och i många år föreläst och skrivit om hur man utvecklar sin självkänsla.

I "Kärlekens vara eller inte vara" redogör han för kärlekens förutsättningar; varför kärlek uppstår, utvecklas och vilka förutsättningar som krävs för den. Bland annat beskriver han hur kompletterande olikheter kan få kärleken att spira:

"Olikheter kan komplettera varandra och ge sitt bidrag till ett lyckat förhållande bara i den mån som varje persons egenskaper är värdefulla och önskvärda. Det värdefulla och det värdelösa är inte kompletterande. Vi kan inte tänka oss en passionerad kärleksaffär mellan en person med hög självaktning och en person med låg självaktning, inte heller mellan en mycket intelligent person och en person som är svårt enfaldig. Sådana skillnader är antagonistiska i sig själva och kan inte leda till ömsesidig stimulans."

Säga vad man vill om Veronica Palm, men genom sitt förhållande med den här mannen motbevisar hon på ett elegant sätt den tunge akademikern dr Branden.

Jag lyfter på hatten. Snyggt jobbat Veronica!

3 Comments:

At 09 december, 2005 15:39, Blogger Tiger said...

Åhå, min postning ger sken av att vara obskyr pajkastning? Verkligen? Tycker du inte att tonen verkar seriös och resonemanget tyngt av objektivistiskt allvar?

 
At 11 december, 2005 23:54, Blogger Gork said...

Tiger, har du något personligt emot Veronica Palm? Det här är inte det första inlägget där du i nedlåtande ton berättar hur löjlig, korkad eller sopig Veronica Palm är.

Spännande saker, Veronica Palm träffar sina intellektuella övermän, En smart, trevlig och god kommunikatör, Dum eller korkad, Veronicas olidliga lätthet, Könsmarkörerna i Pippi Långstrump och Färganalys är förhoppningsvis inte del av frihetsfrontens officiella åsiktspaket, för jag tycker att de här inläggen börjar dra ner nivån på moderskeppet ordentligt.

 
At 12 december, 2005 10:00, Blogger Tiger said...

Pelpet,

du undrar om mina inlägg om Veronica Palm är "del av frihetsfrontens officiella åsiktspaket". Så här står det överst på den här hemsidan: "De åsikter som uttrycks här är inte nödvändigtvis Frihetsfrontens officiella policy. Istället ansvarar varje skribent för sina inlägg."

Jag hoppas att det är svar nog.

Nu i efterhand så tycker nog att mitt senaste inlägg om Veronica Palm var väl plumpt. Det måste jag erkänna.

 

Skicka en kommentar

<< Home