tisdag, november 22, 2005

100 höjdare

Programmet "100 höjdare" hade säsongstart igår. I korthet består det av en mängd tokiga klipp från främst tevehistorien som programledarna Fredrik Wikingsson och Filip Hammar, tillsammans med gäster, kommenterar.

Gårdagens tema var "Efterkrigstidens största hjärnsläpp". Klippen i fråga finns att beskåda här på Kanal 5:s hemsida. Jag vill särskilt rekommendera klipp nummer nio: "Sveriges medieelit käkar moralkaka med extra allt i samband med WASPs Sverigebesök 1984."

Under ledning av programledare Siwert Öholm når moralpaniken fantastiska höjder. Klippet från detta debattprogram är mycket underhållande att betrakta så här drygt 20 år senare. Samtidigt är det svårt att förstå hur de medverkande kan överreagera som de gör. Hur kan man uppröras så över ett fånigt hårdrocksband?

Sverige har blivit bättre i den meningen att hårdrocksdebatten från 1984 framstår som bisarr och komisk idag. Men inskränkta förbudsivrare och moralister har vi dock kvar. För att frammana motsvarande obalanserade reaktion och indignerade brösttoner så behöver man bara förespråka legalisering av narkotika, vapen eller prostitution. Prova får ni se.

3 Comments:

At 22 november, 2005 20:11, Blogger Tomas said...

Angående "legalisering av vapen": redan gjort till viss del, annars skulle varenda älgjägare spärras in. Så vad som egentligen menas borde vara "legalisering av vapen i större utsträckning än idag" (och då bör den avsedda utsträckningen definieras), eller "gör *alla* vapen legala". Jag skulle vilja be om en närmare definition av inläggets "legalisering" enligt ovanstående kriterier.

 
At 23 november, 2005 11:21, Blogger Tiger said...

Tomas,
du har en poäng. Det var lite slarvigt uttryckt av mig, men jag tror dock att de flesta förstod vad jag menade. Men visst, jag kunde ju ha formulerat det "förespråka en liberalisering av vapenlagarna".

 
At 23 november, 2005 19:28, Blogger Kadavro said...

Apropå Svinet öholm. Jag kommer ihåg sista gången Thomas Dileva fick göra barnprogram. Efter att han klätt ut sig i en fjantig Djävulsdräkt och uppmanat tittarna att göra vad de känner för, blev det en rejäl moralpanik.


Jag minns att jag såg en del av debatten som Svinet ledde, och tänkte som den lilla knodd jag var "De där fattar ju ingenting". Till och med småbarn fattade ju att det handlade om att våga vara sig själv och göra vad man känner för


Thomas avslutade det ovannämnda barnprogramet med att säga "Och just nu känner jag för att klä ut mig till djävul och dansa". Och så slutade det med att han dansade till "Dansa din djävul".


Tyvär är moralister högljudda korkskallar, så de fick svt att lova att Dileva aldrig mer skulle få göra barnprogram. En stor förlust för en hel generation :)

 

Skicka en kommentar

<< Home