söndag, november 13, 2005

Det verkliga problemet

SVT hade i kväll ett repotage (ej online) om Dover, Pennsylvania, där man väntar på ett domstolsutslag i januari huruvida offentliga skolor skall undervisa om intelligent design angående universums uppkomst eller ej. (Washington Post skriver om det här.) Det intressanta i inslaget var inte så mycket vad som sades i frågan utan det som inte sades. Personligen anser jag att teorin om intelligent design är felaktig. Det är inte det som är problemet.
Problemet är att det är det offentliga som driver skolorna. Om alla skolor drevs av privata entreprenörer skulle en del av dessa inte undervisa om t ex Darwin. Detta är dock ett rätt litet problem eftersom de som inte vill sända sina barn till sådana skolor slipper. Dessutom kommer de studenter som inte undervisas om Darwinism förr eller senare i alla fall få höra talas om det.
De som nu anser att USA är ett mörkerland bör läsa vad som står i svenska skolböcker i samhällskunskap. I jämförelse med detta låter jag hellre mina barn få höra om intelligent design än den vänsterpropaganda som sprids i den svenska skolan.

7 Comments:

At 13 november, 2005 23:18, Blogger Wille said...

I en gymnasie samhällskunskapsbok jag hade på gymnasiet (ca tio år sedan) stod något i stil med:
Det är osäkert vilket ekonomiskt system som är bäst av marknadsekonomi och planekonomi, båda systemen har sina för- och nackdelar. Men man kan säga att i en planekonomi så fördelas samhällets resurser bättre och rättvisare än i en marknadsekonomi.

Det är en passage i boken som stannat med mig långt in i vuxen ålder..

 
At 14 november, 2005 00:09, Blogger apa666 said...

Problemet är att det är det offentliga som driver skolorna.

Japp. Det gamla grundproblemet med kolliderande önskemål och smaker som finns i de flesta av våra offentliga verksamheter. Lösningen är självklar: lägg ned verksamheten.

 
At 14 november, 2005 08:10, Blogger Mr. Hobbs said...

"Men man kan säga att i en planekonomi så fördelas samhällets resurser bättre och rättvisare än i en marknadsekonomi."

Det stämmer ju faktiskt, "the equal sharing of missery" som Churchill sa men ändå :)

 
At 14 november, 2005 16:54, Blogger Jonas V said...

Kantarellkungen,

jag anser att den propaganda som till stora delar bedrivs i svenska skolor är värre än de irrläror som man försöker genomdriva med ID.
I USA finns det åtminstone en diskussion om det hela. I Sverige är det helt tyst om vad man tutar i svenska barn.
En kompis till mig sa en gång att han hellre skulle bo i USA än i Sovjet (Detta var i mitten på 70-talet). Lektionen efteråt kom studierektorn in och förklarade att Sovjet inte alls var dåligt.
Själv fick jag mitt betyg i samhällskunskap sänkt av min lärare för att jag gick med i MUF.
För att återknyta till diskussionen om ID, det problematiska med offentliga skolan är att vinsten för att få igenom sin förklaringsmodell ökar väldigt mycket. Från att man är tvungen att övertyga ett antal olika privatskolor till att det räcker med att övertyga på ett ställe om det är centralstyrt.
Problemet med att undervisa i ID skulle i princip försvinna med enbart privatskolor.
Dessutom är frågan vad det får för egentliga konsekvenser av att folk tror på ID. Inga större enligt mitt sätt att se det. Vi får vare sig mer eller mindre frihet för det.

 
At 14 november, 2005 19:44, Blogger Nisse said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At 14 november, 2005 19:45, Blogger Nisse said...

Det är alldeles riktigt som du skriver, kantarellkungen, att vetenskapssamhället är enigt bakom Darwins teorier, men vacklar i de mjuka vetenskaperna. Det är just därför som det är bättre att barnen går i ID-skolor än i svenska indoktrineringsanstalter för vänsterpropaganda.

Om barnen lärt sig den felaktiga ID-teorin, så är det rätt lätt att ta ur dem den irrläran. Men har de itutats vänstervansinne så är det oerhört mycket svårare att ta ur dem det, särskilt med tanke på kompistryck från lika hjärntvättade stackare.

Mina lärare beskrev Jugoslavien och Kuba som alliansfria stater, och det förra närmast som ett lyckorike. Jag var naiv och trodde att skolan var neutral.

Det tog mig över 10 år efter gymnasiet innan jag vågade komma ut ur garderoben som konservativ.

 
At 15 november, 2005 16:49, Blogger Fredrik Lindholm said...

Måste vara skönt att alltid kunna hänvisa till "Skattefinansierat! Usch".

Att välja mellan två onda saker är att spela allan.

 

Skicka en kommentar

<< Home