tisdag, mars 06, 2007

Regeringen kräver dyrar taxi

Enligt en utredning tillsatt av regeringen ska kraven för att få ingå i taxiskrået ökas. I en artikel i SvD skrivs i klartext anledningen till att regeringen vill återskapa skråprivilegier inom taxibranschen:
regeringens taxiutredare [skrev] uppgivet [för två år sedan] att det blivit allt svårare att ärligt försörja sig i branschen. Många ser ändå inte andra arbetstillfällen än Stockholms överetablerade taximarknad trots arbetsdagar på 12 timmar
Detta är alltså anledningen till att man nu stärker reglerna kring vem som får köra en bil som kan kallas "taxi" och vilka som inte har det privilegiet: det har blivit svårare att försörja sig. Kanske det, men vad detta egentligen betyder är ju ganska klart: priserna har gått ned för att konkurrensen ökat.

Det man nu ser från politiskt håll är alltså att priserna blivit "för låga", vilket lett till att alltför många har råd att åka taxi. Men uppenbarligen gör ökad efterfrågan och lägre pris också att de som tidigare lätt kunnat försörja sig utan att lägga manken till inte längre kan leva lika fett som förut. Detta är förstås ett problem i den korporatistiska staten Sverige. Här ska de ineffektiva skyddas mot de effektiva - på alla andras bekostnad.

Därför genomför man nu ytterligare regleringar av taxibranschen för att därigenom stävja konkurrensen, få upp priserna och därmed sänka servicenivån. Detta skapar självfallet ett "frälse" inom taxinäringen - de som är "inne" och är godkända kan tälja guld med täljkniv, medan de som är "ute" inte får möjlighet att ens visa vad de går för.

Men detta egentliga syfte med "uppskärpningen" göms, liksom alltid, bakom den vanliga dimman av att de politiker och egenintressen som får igenom försämringen att det är för att "värna" en massa "stackars" människor och öka "säkerheten" för de som åker taxi. Denna "säkerhet" innebär att vi ska slippa välja taxibil - det är bättre att vara utan valet, för det kan bli fel. Så överlåt valet åt våra politiker, som trots allt vet bättre (i alla fall hur de kan öka sin egen makt).

Resultatet av denna ytterligare idioti som vår socialdemokratiska regering som kallar sig "allians" (och nog är det en allians - för makt över vår vardag) inför är naturligtvis att vilka idioter som helst som redan har godkänts som förare enkelt kan tjäna en ordentlig inkomst - men utan att behöva vara särskilt vänliga eller tillmötesgående mot kunden. Dessutom kommer vi också att få se fler exempel där taxiförare vägrar köra kunder helt enkelt för att de tjänar mer på att ta en längre körning en timme senare.

Incitamenten att vara tillmötesgående, service-minded och att "stå till tjänst" och göra ett gott jobb minskar rejält med regeringens påhitt. Man kan fråga sig vad Reinfeldt (ni vet den skallige hundvalpsögde snubben i tv, han som egentligen inte har idéer men gärna vill ha makt) har för tanke med detta. Men det är lönlöst att ställa frågan - Reinfeldt har ingen aning om hur marknaden eller ekonomin fungerar. Och inte behöver han bry sig om att åka taxi för dyra pengar, dessutom framförda av sannolikt otrevliga förare - Reinfeldt åker ju limousine med privatchaufför och slipper otyget.

Men något säger mig att taxiskråets hurrarop ändå når till Rosenbad. Långt tidigare och långt mer organiserade än konsumenternas protester.

1 Comments:

At 06 mars, 2007 22:41, Blogger Oskar said...

Hedervärd analys. Gjorde en liknande.

 

Skicka en kommentar

<< Home