måndag, oktober 24, 2005

Författarfondens onödiga verksamhet

Följande stod att läsa i Expressen för några dagar sedan:
Jan Guillou hånar författarkolleger som lever på stipendier från Författarfonden.
Livstidslöner och generösa stipendier är enligt Guillou fjantigt och en relikt från en havererad kulturpolitik.
- Kulturarbetare har inställningen att de har rätt att bli försörjda av staten därför att de inte kan göra det själva, säger Jan Guillou till Expressen.
Guillous ”hån” är berättigat. En grupp författare som knappt någon läser får genom det här systemet sin försörjning på skattebetalarnas bekostnad. Några av dem som är mest gynnade är enligt Guillou medlemmarna i Sveriges författarförbunds styrelse. Guillou säger:
En poet som var vice ordförande länge, Benkt-Erik Hedin, som har gett ut utomordentligt få saker i skrift men som var överbelamrad med stipendier, slutade naturligtvis som "livstidare". Men hade dessutom fått oerhört mycket pengar utöver livstidslönen.
Jag har aldrig hört talas om Benkt-Erik Hedin. Men eftersom jag är med och betalar hans lön så kunde det ju vara bra att få veta på vilket sätt han berikar mänskligheten.

Jag hittar denna dikt på nätet:

De här orden kan man läsa.
De här orden kan man höra.
De här orden kan man leka.
De här orden kan man göra.

De handlar om mig.
De handlar om dig.
De handlar om oss människor
och om vår värld.

Här är mina ord.
Du får dem.
Nu är de dina.

Jag brukar inte ta i på det här viset, men det där är ju rent ut sagt skit.

Benkt-Erik skriver lustigt nog att jag ”får” orden av honom, trots att jag betalat för dem. Tack, men nej tack. Jag vill inte ha Benkt-Eriks ord. Jag vill däremot gärna ha tillbaka de pengar som jag betalat Benkt-Erik. Jag har för övrigt svårt att tänka mig att någon skulle vilja ha de där orden. Men eftersom hans läsekrets sannolikt är väldigt liten så vet hans finansiärer inte vad han producerar för något.

Expressen publicerar också en mängd tiggarbrev från olika författare som Författarfonden fått in. Dessa brev utgör troligen mer intressant läsning än dessa författares litterära prestationer. Läs exempelvis vad Lukas Moodyssons flickvän (!) skrev 1991:
Snälla ge honom pengarna! Han bara slår mig när han har ont om pengar. Hälsningar flickvännen.
Eh… Detta är alltså mjukis- och vegetarian-Lukas? Mannen bakom de politiskt korrekta filmerna Fucking Åmål och Lilja 4-ever? 1991 så tyckte han att pengabrist var skäl nog att slå sin flickvän?

Denna ansökan fick avslag. Det var ju skönt för skattebetalarna men troligen mindre skönt för Lukas Moodyssons flickvän. Moodysson har ju nått en stor kommersiell framgång på senare år och förhoppningsvis har detta lett till att han slutat slå sin flickvän.

Hur som helst, kan en författare försörja sig på sitt skrivande betyder det att folk tycker att det är värt att lägga pengar på dennes böcker. Jan Guillou är en sådan författare.

Dessa ord från honom – som vi faktiskt ”får” utan att behöva betala – skulle jag gärna lägga mina slantar på (till skillnad från orden jag ”får” av Benkt-Erik Hedin):
Men hur mycket de än håller på med skatter, stipendier och bibliotekspengar så återstår till slut ett avgörande moment de inte kan reglera, nämligen vad som sker i huvudet på den medborgare som stiger in i en bokhandel. Där räcker inte statens tentakler in. Så dom jävlarna går då in och köper "fel" böcker lik förbannat.

7 Comments:

At 24 oktober, 2005 21:40, Blogger e2npau said...

Påfund som författarfonden och att man betalar extra pengar via varje bio-billjett till svensk filmpolitik kan omöjligen bidra till ökad spridning av kultur utan bara leda till ett förakt för kultur och kulturarbetare hos allmänheten.

"Kulturen är viktig"!
För vem då? Kulturarbetarna?

 
At 25 oktober, 2005 09:47, Blogger Tiger said...

Sosse STHLM,
tack, det var vänligt sagt. Men mina möjligheter att kvalificera mig för att få författarpeng bedömer jag dock ändå som rätt små...

Skatt är Stöld,
bli borgarbracka? Det har Guillou alltid varit. :-)

 
At 25 oktober, 2005 11:29, Blogger db said...

Moodyssons ansökan måste ju varit ett skämt.

 
At 25 oktober, 2005 15:15, Blogger Tiger said...

malm.oe,

så kul för Hedin då. Men om nu diktsamlingen säljer bra så finns ju än mindre anledning för Hedin att försörjas av skattebetalarna.

I och för sig tvivlar jag på att personer som nyss har börjat läsa eller har begåvningshandikapp frivilligt köper "Dikter tillsammans". Jag skulle gissa att välmenande farbror Barbro-typer köper in hela klassuppsättningar till de intet ont anande stackarna som tillhör dessa grupper.

Men det är bara en gissning.

 
At 26 oktober, 2005 00:03, Blogger Peter said...

Benkt-Erik diktar lika uselt som Harold Pinter

 
At 28 oktober, 2005 02:24, Blogger magnus said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At 28 oktober, 2005 09:59, Blogger M said...

Det här är ju rätt bängt. Benkt borde lära sig stava till Bengt. Men nu kan han väl vältra sig i misär och tycka att det är så synd om honom som är dyslektisk diktare och att han behöver pengarna... Jäjä. Men allvarligt, inte fan stavar man Bengt Benkt? Det är som att stava Jörgen Görgen eller Göran Jöran. Det är bara snäppet under det finurliga i att byta ut s mot z. Haha, liksom, vilken kul grej jag gjorde och bytte från Svensson till Svenzon. Jag är speciell!

 

Skicka en kommentar

<< Home