torsdag, september 22, 2005

Tangible assets

Staten ska inte syssla med näringsverksamhet eller hålla på med spekulativa investeringar. Jag vill inte att politiker och byråkrater spelar Monopol med mina pengar. Avkastningen brukar vara dassig, men även om den är god så är det dåligt ändå. Bland annat på grund av att staten inte ska konkurrera med det privata näringslivet.

Nej, tacka vet jag privata investeringar. Vinsten hamnar i privata fickor men inte mig emot. Murray Rothbards klassiska ord stämmer än idag:
"The greater a man's income, the greater has been his service to others."
Lyckas någon väl i det kapitalistiska systemet beror det alltså på att vederbörande varit till glädje för väldigt många andra. Ett bra exempel på detta finns i dagens Expressen. Det är en riktig solskenshistoria faktiskt.

En 20-årig svensk kvinna som för några år sedan gjorde en investering på 100 000 kronor, intervjuas. Hon får frågan om hon nu tjänat ihop de pengar som hon lagt ut. Hennes svar är förbluffande:
”Ja, tusen gånger om!"

Således har hon tjänat nästan 100 miljoner! Med tanke på skillnaden mellan den initiala kostnaden och vinsten torde hennes näsa för goda investeringar bräcka till och med Warren Buffets.

Hon fick visserligen hjälp av sin pappa med hälften av investeringen men idén producerade hon själv. Läs hela historien här.

(För övrigt medverkar Natacha Peyre – som den unga damen heter – i en dokusåpa. Denna medverkan har av någon svårbegriplig anledning överskuggat hennes förmåga som affärskvinna.)

3 Comments:

At 24 september, 2005 16:56, Blogger Tiger said...

Fraggel:

Ja, visst är det "impressive". Och så kallar de henne för bimbo... ;-)

 
At 25 september, 2005 00:38, Blogger Jonas N said...

Tiger, jag reagerade med precis samma reflektion när jag läste expressenartikeln första gången.

Men beräkningen stämmer bara om det enda sättet att mäta värde eller (be)löning i vore pengar. Det är det inte!

Och, med risken för att hemfalla åt stereotypa fördomar, så innebär hennes påstående alltså inte med nödvändighet att hennes (förmodat obefintliga) matematiska förmåga är underutvecklad (för jag tror inte en sekund att hon har ökat sina intäkter med 100 millar pga de dubbla halvklotformade .... )

 
At 25 september, 2005 06:08, Blogger Tiger said...

Martin de Gooyert:
Tack, det värmer. :-)

Hade jag en egen blogg är jag rädd att jag ständigt skulle ha dåligt samvete för att jag inte skulle hinna uppdatera den tillräckligt ofta. En blogg tycker jag helst bör uppdateras varje dag och jag är inte säker på att jag skulle kunna hålla den takten. Moderskeppet är därför en bra lösning för mig.

Jonas N:
Nej, givetvis är inte pengar det enda sättet att mäta värde eller belöning. Men det komiska är ju att är hon i det här fallet faktiskt svarar "Ja, tusen gånger om!" på frågan "Har du tjänat in pengarna du lagt på dina bröst?"

Men även jag är ju skeptiskt till att hon verkligen skulle kunnat ha tjänat den där summan. ;-)

 

Skicka en kommentar

<< Home