Dåre i radio
I P1Morgon i morse diskuterades ämnet Dårar i trafiken. För den som kör på våra svenska vägar, kanske främst i malmötrakten, är det uppenbart att "folk" blir sämre och sämre på att köra bil. Detta skulle alltså diskuteras och inbjudna debattanter var Sven-Erik Alhem och Bert Karlsson. En potentiellt intressant och vältajmad diskussion.
Men det blev intet. Sven-Erik Alhem tog utan tvekan mest plats i etern med sitt "lagar skall hållas"-mantra. Uppenbarligen spelar det ingen roll för den mannen vad en lag kräver - huvudsaken är att den hålls. Han upprepade flera gånger att han "högaktar" trafikpolisen och tycker att de gör ett mycket gott jobb mot "fartsyndare". Han efterlyste också långt strängare straff för "fartbrott", eftersom den tidigare fördubblingen av fortkörningsböter ledde till en temporär minskning av hastigheten på vägarna.
Jo, ni hörde rätt: en temporär minskning. När nyhetens obehag lagt sig kör folk lika fort igen, vilket uppenbarligen är ett argument för Alhem att höja straffet. Igen. Och sedan, när hastigheten går upp igen, återigen höja straffet. Vad är målet med detta? Höga straff?
Nej, huvudsaken för Sven-Erik Alhem är endast att lagen följs. Vi kan endast gissa vad han skulle argumentera för om han istället levt i 1930-talets Tyskland eller i dagens mugabeland. Det är Lagen med stort "L" som gäller, skit samma vad den kräver.
Bert Karlsson, medverkande som "känd för hög fart" i trafiken, hade en långt mer sund tanke. Dessvärre fick han inte föra resonemanget till slut, om det nu var något han ville. Huvudpoängen verkade vara att polisen borde lägga mer resurser på att stävja rattonykterhet, att vägverket borde ta sitt ansvar och bygga bort farliga vägar - men kanske framförallt: höja hastigheterna på de vägar som är långt mycket bättre än fartbegränsningarna anger.
Det är förvisso goda poänger. Men de exempel som debattledaren tog upp som faror i trafiken behandlades inte: omkörningar på insidan och att ligga och "pressa" på långsamma trafikanter bakifrån. Visst är detta ett problem ur risksynpunkt - det kan gå mycket illa om man kör om på insidan. Ändå gör folk det.
Faktum är att jag gör det själv, ganska ofta sedan jag blev trafikant i malmötrafiken. Anledningen är enkel: det finns en mängd förare som nonchalant ligger i omkörningsfil en bit under hastighetsbegränsningen och vägrar flytta på sig. Alltför många gånger ligger en ensam bil i omkörningsfältet, helt utan uppsikt bakåt.
Vad gör man då? Det mest naturliga är att långsamt närma sig, så att föraren kan föra över bilen i höger körfält. I andra hand att blinka med helljus. Men när detta inte hjälper? Faktum är att väldigt få förare verkar nyttja backspegeln, om en sådan ens finns. För hur är det möjligt att inte upptäcka att bilen bakom blinkar med helljusen? Det händer dessvärre stup i kvarten.
Valet är då att antingen ligga en bra bit under hastighetsbegränsningen efter denna blinda dåre, vilket är nog så frustrerande även om man inte har bråttom, eller att köra om på insidan. Detta var något som uppenbarligen inte stör Sven-Erik Alhem. Lagar ska följas, men det gäller visst bara de lagar som han själv uppmärksammat. För inte är det väl meningen, eller ens tillåtet, att i 80 km/h ockupera omkörningsfilen på motorväg?
Visst finns det dårar i trafiken, också sådant dårskap som leder till död på vägarna. Varje liv som kan räddas är naturligtvis en seger. Men det finns också dårar i juridiken, som skördar minst lika många offer - om bara chans ges. Sven-Erik Alhem är uppenbarligen en av dessa rättspositivister: lagen gäller och ska hållas - till varje pris, oavsett vad den innebär.
2 Comments:
Sedan har vi dessa som envisas med att ligga i mittfilen på tre eller fler-filiga vägar även fast det högra körfältet är ledigt.
Aftonbladet hade för någon vecka sedan en undersökning om vad som var mest stressande i trafiken. Vid tidpunkten då jag röstade hade redan några tusen (>5000) röstat och det alternativ som var klart ledade (~60%) var långsamma bilförare och på god tvåa (~25%) låg köer, endast 6% hade valt fortkörare, de övriga röstalternativen kommer jag inte ihåg.
Mittfilskörandet är mindre jobbigt än lusarna som håller 60 på 90-väg. Som princip använder jag vägrenen som omkörningsfält om de vägrar flytta sig. Män 55+ är sämst att hålla tempot och bilen till höger.
Dagens lus var en 16-åring med mamma 50+ som handledare. Det tutades och blinkades friskt efter min insidespassering. Om det varit uppkörning skulle han kuggats och fått ställa bilen direkt! Ja, de kuggar för låg hastighet också. Synd polisen inte bötfäller lusarna oftare, trots de har rätt att göra det.
Skicka en kommentar
<< Home