måndag, mars 12, 2007

Alliansens fransmän gör det igen

Folkpartiets partisekreterare Erik Ullenhag försöker på DN Debatt såväl hugga kniven i centerpartiet, förbjuda diskussion om politiska sakfrågor och profilera folkpartiet som kramare av den socialdemokratiska välfärdsstaten.

Sakpolitiskt skulle jag kunna påpeka att Ullenhag målar fan på väggen, underskattar folks vilja att behålla sina pengar och medvetet vantolkar allt centern sagt sedan Maud Olofsson blev partiledare. Men det vore att upprepa vad så många redan sagt, så jag nöjer mig med att citera tidningen Neo:

Folkpartiet är en borgerlig regerings fransmän - de främsta obstruktörerna och en ständig intern rövplåga som aldrig går med på att backa och ändå får det att låta som de varit generösa i efterhand.

3 Comments:

At 12 mars, 2007 14:56, Blogger magnus said...

Kul citat. Hoppas inte Reinfeldt är i maskopi med dem.

Men allvarligt talat tycker jag nog som Aqurette, att man inte borde bråka. Man borde gjuta olja på vågorna och Leijonborg skulle, om han vore en stark ledare (han verkar mest gilla att hära sin egen pipiga röst), visa var skåpet ska stå.

 
At 12 mars, 2007 17:26, Blogger Hans Li Engnell said...

Förlorade humöret när jag läste DN Debatt. Är Ullenhag ute efter något slags åsiktsförbud och borgerlig likritning? Han borde snarare fråga sig vad folkpartiet egentligen har tillfört alliansen, före och efter valsegern.

 
At 13 mars, 2007 14:18, Blogger Tommy said...

Hehe, Neo's citat har jag burit med mig länge. Underbart. :)

Man kan ju undra om Ullenhag gjort detta utspel utan godkännande av partiledningen, så man får ju utgå ifrån att FP officiellt inte vill tillåta C att bli liberalare än FP:s socialliberalism.

Det lustiga är dock att Ullenhag faktiskt i o m innehållet ifrågasätter många fp-värderingar likväl. Han trampar hela Alliansen på tårna samt ger föda till oppositionen.

Inte särkils omdömesfullt.

 

Skicka en kommentar

<< Home