fredag, november 10, 2006

De frisinnades regering

Den nya borgerliga regeringen slåss inte bara för att EU-skall tvinga fram höjda alkoholskatter, den prisar också sitt eget alkoholupplysningsarbete (äran, bör väl där tillhöra folkhälsominister Morgan Johansson och hans kollegor, eller hur Maria Larsson?) i ett pressmeddelande:

Festmetoden framgångsrik

Av de 18 - 25 åringar som dricker sig berusade 2 gånger per månad eller oftare är det 30 procent som har förändrat sitt festdrickande efter att ha tagit del av Festmetoden. Med "Festmetoden" som lanserades för ett år sedan vill alkoholkommittén ge målgruppen unga vuxna kunskap vad som händer i kroppen när de dricker för mycket men även praktiska tips om hur de kan dricka mindre.

Det finns idag en stark oro över att allt fler unga vuxna har en hög alkoholkonsumtion som kan leda till alkoholproblem. Alkoholkommittén har valt att möta problemen med en informationsinsats som utgår från unga människors förhållande till alkohol, mycket festande och mycket alkohol.

Den utvärdering om Festmetoden som alkoholkommittén gjort bland 2100 18 - 25 åringar visar att:
· I stort sett alla har tolkat budskapet helt enligt alkoholkommitténs intentioner. Att syftet är att dricka med måtta
· 33 % har antingen varit inne på webbplatsen eller sett delar av dvd:n. Det motsvarar
284 000 18-25 åringar i Sverige
· Festmetodens besökare är klart positiva till att samhället ger ut den här typen av information. Endast 2 % är negativt inställda.
· Två av tre uppger att de diskuterat innehållet med någon i sin närhet
· 50 % har tipsat en vän om Festmetoden
· Bland unga Vuxna som dricker sig berusade 2 ggr per månad eller oftare är det 30 % som har förändrat sitt festdrickande

- Bra utformad samhällsinformation om alkohol med stöd i forskningen fungerar!
Vi har från 2001 och fram till nu visat att informationsinsatser som är välgjorda når fram till målgruppen. Att vår information har fungerat så bra har även sin grund i vår respekt för dem vi vänder oss till, säger Karin Rågsjö, Alkoholkommittén, ansvarig för satsningen.

Det goda resultatet gör att alkoholkommittén går vidare med Festmetoden. Med start den 10 november visar vi sex minidokumentärer i TV4 - "Förkväll", som delvis bygger på Kenth Johnssons arbete och forskning. Kenth är sedan flera år en populär förläsare på universitet och högskolor runt om i Sverige. Hans forskning utgår från unga vuxnas förhållande till alkohol och speciellt deras attityder till berusningsdrickande.

Informationsinsatsen kommer sedan att fortsätta i vecka 45-49 i MTV och The Voice samt under jul och nyår i t.ex. Kanal 5.

1 Comments:

At 11 november, 2006 00:31, Blogger hrm said...

Fast festmetoden var faktiskt något bra och ingen moralkaka från nån tant med kass frisyr från folkhälsoinstitutet.

 

Skicka en kommentar

<< Home