måndag, januari 23, 2006

Promenader dödar

Även om jag själv befinner mig i exil och därför inte kan bekräfta uppgifterna har jag ändå erfarit att det är tämligen kallt i Sverige. Undra om det möjligen kan ha gjort de rökare som för ett halvår sedan hyllade rökförbudet på krogen en aningen mindre positiva? Åtminstone dem som, trots att de i somras hävdade att 'de bara röker för att alla andra gör det', fortfarande då och då masar sig ut i kylan för att smygröka och frysa ihjäl samtidigt. Dubbla livsfarligheter, dubbelt så bra.

I Japan, där jag för närvarande befinner mig finns förvisso inget rökförbud på krogen. Det tycks inte behövas eftersom japanerna där tycks vara för upptagna med att supa sönder sina levrar för att hinna med att dra ett enda bloss. Däremot har japanerna upptäckt en annan dimension av förbudsivrandet. Tämligen ofta kan man nämligen se skyltar som uppmanar folk att inte röka medan de går. Orsaken är troligen att om man gör det i rusningstid finns det en rätt stor risk att man omedvetet tänder eld på någon. Därför kan inte heller se dylika skyltar på ställen där de inte är några folkmassor.

Förhoppningsvis får Morgan Johansson aldrig reda på det här. Han och hans kollegor skulle inte låta ett sånt förbud stanna vid att förbjuda rökning i folkmassor, förmodligen skulle de utsträcka förbudet till att gälla även gatorna i Skänninge (även de dagar på året då det inte är vare sig Skenninge marken eller Medeltidsmarknad). Och varför stanna vid gående? Varför skulle man få röka när man står eller för den delen sitter ner? Nej, det är nog bäst att Morgan aldrig får veta. Jag borde nog radera den här bloggposten.

1 Comments:

At 02 februari, 2006 03:46, Blogger Evelina said...

Till Curt G: I min lägenhet råder total rökförbud eftersom det är min lägenhet och jag inte vill att den skall lukta rök. I mina rökarevänners lägenhet lyder jag deras regler. Detta innebär att jag aktivt håller mig undan vissa av mina vänners inrökta lägenheter som tenderar att ge personer med normal lungkapacitet cancer inom fem minuter. På samma sätt är det naturligtvis med krogar. Den som äger stället bestämmer om man får röka där eller inte och jag bestämmer sedan om jag vill gå dit eller ej. I alla fall borde det funka på det viset. äganderätt, kära Curt G, äganderätt.

 

Skicka en kommentar

<< Home