torsdag, januari 05, 2006

Eftertankens krämiga cappuccino

Jag har förstått att min bloggpost ”Boutique Neo öppnar snart” av en del har tolkats på annat sätt än det avsedda. Överklassdamen symboliserar Neos redaktion och INTE dess chefredaktör som person. Den förmögne maken är finansiärerna och INTE någon annan person eller grupp. Med den icke avsedda tolkningen blir inlägget till ett personangrepp som jag inte vill kännas vid.

Min kritik av Neo bottnade delvis i irritation över den trista nedläggningen av Smedjan. Jag såg Neo som en ersättare. Denna koppling är möjligen orättvis och Neo bör bedömas för sig. Kritiken kvarstår dock i sak. Liksom en överklassdams boutique framstår magasinet som väldigt snävt nischat.

I ett självkritiskt ögonblick efter mitt inlägg om Neo insåg att jag nog fokuserat väldigt mycket på att hacka på folk i mina bloggposter. Min ton har nog ibland varit onödigt hånfull. Ett försenat nyårslöfte blir att försöka vara lite trevligare och även fokusera på det positiva. En bra inledning på denna nya giv blir att berömma hedersmännen Carl Rudbeck och Kristian Karlsson som tillsammans drivit Smedjan på ett utmärkt sätt. Att Smedjan nu – utan någon tillfredsställande förklaring – går i graven tycker jag är mycket tråkigt.

3 Comments:

At 06 januari, 2006 13:11, Blogger Adam said...

På plussidan kan man kanske notera att Neo garanterat kommer att reta skiten ur diverse rödskägg, bara genom sin attityd. Det har förstås ett egenvärde i sig. Mer negativt är att man gör det på fel sätt, dvs genom att vara överklass snarare än liberala. Jag skulle hellre se lite mer underdog-perspektiv i den liberala debatten. Argument från den sidan saknas ju inte.

Förresten är det bara obildade sällar som dricker capuccino efter klockan 12!

 
At 07 januari, 2006 00:28, Blogger Henrik Alexandersson said...

För det första kan man kanske gissa att man inte lägger ner något bra, med ett starkt varumärke, om man inte har något annat bra i rockärmen...

För det andra så finns det inget som hindrar den som vill att ta upp Smedjans fallna mantel. Just do it! Det finns gott om villiga skribenter. Och världen är fylld av extremt bra texter som bara väntar på att översättas.

Jag tycker det är bättre att göra något än att spekulera eller gnälla.

 
At 07 januari, 2006 22:07, Blogger Jonas V said...

Nu är det ändå så att Tiger gör något. Han är redaktör för Nyliberalen.

 

Skicka en kommentar

<< Home