måndag, januari 02, 2006

Boutique Neo öppnar snart

Överklassdamens boutique på Östermalm säljer dyra och exklusiva kläder. Få har råd med dem, men i bekantskapskretsen handlar man friskt och är dessutom köpstark. På så vis hjälper man verksamheten. Detta räcker förhoppningsvis för att den bräckliga rörelsen inte ska gå omkull. Som väl är finns den förmögne maken i bakgrunden som gärna vill att hans hustru ska ha något att göra på dagarna. Om det verkligen skulle krisa skjuter han till en slant.

Huvudsaken är att överklassdamen själv får sälja den typ av exklusiva kläder som bara hon och några få till har råd med och gillar.

Varför öppnade hon sin boutique?

Själv svarar hon att det var för att så många människor tjatade på henne. Dessa människor återfinns nästan uteslutande i hennes egen bekantskapskrets -- men där utgör de å andra sidan en väldigt stor del.

I en marknadsekonomi så blir de företag som appellerar till stora, breda grupper ofta mycket framgångsrika. Därför går Hennes & Mauritz bättre än överklassdamens boutique. Att säga att man jobbar på Hennes & Mauritz är dock socialt självmord i hennes bekantskapskrets, även om verksamheten går bättre. Det handlar om social prestige. Hon nedlåter sig helt enkelt inte till att arbeta på Hennes & Mauritz. Inte ens som butikchef.

Magasinet Neo utkommer snart med sitt första nummer. Då får vi se den exklusiva boutiquens motsvarighet i tidningsvärlden, i alla fall att döma av vad som hittills visats av innehållet (ett exempel).

Ett Hennes & Mauritz för liberala idéer är nog svårt att skapa, men Smedjan hade nått en bit på väg. Möjligen på grund av sin alltför plebejiska och folkliga image har nu Smedjan lagts ner. Istället dyker Neo upp.

Det är svårt att föreställa sig att Neo blir något annat en exklusiv boutique för synnerligen tjusiga finliberaler, men man kan ju alltid hoppas.