tisdag, december 20, 2005

"En bra utresa"

Att skicka tillbaka flyktingar till en osäker framtid är en jobbig uppgift. Handläggarna på Migrationsverket följer de riktlinjer de har och vetskapen om att tortyr, förföljelse och död kan bli de utvisades öde är smärtsamt att tänka på. Så trodde jag att folk på Migrationsverket resonerade. Ungefär.

Det var uppenbarligen en naiv tro från min sida. På TV4:s morgonprogram (nyheten finns även i DN) blev jag varse att en helt annan stämning gäller på myndigheten. Annica Ring på Migrationsverket i Solna skrev följande mejl till övriga i personalen:
"På fredag ska vi fira ihop med AM2 kl 15.00 i deras kök. Jag hoppas att ni alla kan avsätta en kvart innan i vårt kök då vi tänkte infria [handläggarens namn] löfte om champagne efter det att en viss familj lämnat Sverige. I dag har jag fått bekräftat att verkställigheten avlöpte väl dock med fot- och handbojor samt poliser som blev påpucklade på traditionellt sätt med handväska. Så varm välkomna till vårt kök 14.45 för en skål."
Annica Ring urskuldar sig sedan i DN:
”Vi slet oerhört mycket för att få till stånd ett bra samarbete med bland annat vården och polisen runt den här familjen. Ett samarbete som vi hoppades skulle gynna familjen. Vi gjorde också oerhört mycket för att det skulle bli en bra utresa. Vi översatte journaler och vi tog kontakt med sjukvården i hemlandet.”
Eftersom man firade med Champagne så förmodar jag att Annica tyckte att utresan blev bra. Den var ju kryddad med ”fot- och handbojor samt poliser som blev påpucklade på traditionellt sätt med handväska”.

Förresten. "Traditionellt sätt"? Annica har tydligen varit med om detta förr. Firar hon med Champagne varje gång?

Det var ett tag sedan jag blev så förbannad över en nyhet. Och hennes lön är man tvungen att betala.

9 Comments:

At 20 december, 2005 18:37, Blogger Robsten said...

Vad tror du immigrations och flyktingpolitiken kostar då? Om du yvas över hennes lön. Typisk planterad pseudohändelse.

 
At 21 december, 2005 12:17, Blogger Tiger said...

Immigrations- och flyktingpolitiken kostar säkert väldigt mycket. Jag skrev om Annica Rings lön för att jag är upprörd över att tvingas sponsra denna påtagligt otäcka person ekonomiskt.

Som nyliberal/libertarian är jag emot väldigt mycket politik (inklusive immigrations- och flyktingpolitiken). Politik är slöseri med pengar och innebär ofta förtryck. Låt folk stanna i Sverige utan prövning så behöver vi inte lägga en spänn på immigrations- och flyktingpolitik.

 
At 21 december, 2005 18:18, Blogger Robsten said...

Ja, vi skulle kunna ha fri invandring som du föreslår (låta alla stanna) om vi avvecklade bidragssystemen, fria sjukvården samt en massa andra transfereringssystem. Vi skulle få slumområden samt en kraftig ökad brottslighet men samhället i sig skulle inte gå under möjligtvis, förutsatt då att välfärdsamhället monterades ner. Ett sådant samhälle vill jag absolut inte bo i, eller lämna vidare till mina eller andra barn. Så jag kommer alltid rösta emot nyliberlaerna, (nu är nog en massa nyliberaler också emot fri invandring har jag på känn).

 
At 22 december, 2005 13:28, Blogger Robsten said...

I sådana fall, anonymous och andra nyliberaler här, så kanske ni borde skaffa er ett parti. Förnärvarande så representeras era ideér inte av något riksdagsparti eller något annat parti heller, mig veterligen.

 
At 22 december, 2005 16:02, Blogger Andersson said...

Tror faktiskt att ett parti redan är på gång.. framtiden får väl utvisa hur pass seriös satsningen blir.
http://www.liberalapartiet.se/

 
At 23 december, 2005 08:26, Blogger Robsten said...

Hmmm....jag läste "partprogrammet". Nåja, jag håller inte med i mycket av det som stod, man jag hoppas och tror att det blir ett parti. Går jag förbi någon med lista på namnunderskrift skall jag skriva på, inte för att jag kommer att rösta på er men jag tycker att er åsiktsriktning gott kan ha ett parti att representera era åsikter, det är ju det som den parlamentariska demokratin handlar om.

 
At 23 december, 2005 17:29, Blogger db said...

Bidragssystemen behöver inte avvecklas för att man ska kunna ha fri invandring. Det räcker att de bara gäller svenska medborgare. Nyinflyttade invandrare får då inga bidrag och betalar mindre skatt i motsvarande mån. Då kommer det bara invandrare som jobbar. Ett sådant system är långt ifrån perfekt, men mycket bättre än att kasta ut utlänningarna ur landet som de gör nu.

Men kanske behövs inte ens det. Kom ihåg allt gnäll om bidragsturism och övergångsregler innan det blev fri invandring från öststaterna. Inget hände, förutom att en del östeuropéer kommit för att arbeta, till glädje för alla.

 
At 24 december, 2005 14:03, Blogger Robsten said...

Jag tror inte vi har alla fakta riktigt på bordet om denna s.k. "bidragsturism", att den än inte nått några proportioner står väl klart. Värre är de kriminella element som kommer hit och opererar på den europeisk arenan. Den finns!
Flyktingpolitiken kostar redan nu ordentliga summor, fri invandring med avveckling av bidragssystemen och övriga kostnader är inte realistiskt, tiita på massmedia och DN när t.ex. en flykting från rstjugoslavien inte fick personlig assisten! Bara det, då kan ni ana vilket ramaskri det skulle bli med ert system. Dessutom så skulle det bildas slumområden för alla de invandrare som inte får jobb och dessutom skulle stå utanför bidragssystemen, bor man på Djursholm eller Lidingö kanske men i första läget inte bryr sig, man är ju på behörigt avstånd, till slut skulle det bli ohållbart. Slumområden och ghetton är i sig inget positivt, var så säker.

 
At 30 december, 2005 20:13, Blogger David said...

robsten, tur att det är som det är då att flyktingarna dör när de försöker korsa medelhavet istället för att KANSKE samlas i slumområden i Sverige. Det måste göra dig lycklig.

 

Skicka en kommentar

<< Home