fredag, december 15, 2006

Kan man som liberal vara för TV-licens?

Jag tycker givetvis att det är absurt med en skatt på TV-innehav. Ändå skulle jag kunna påstå att det systemet är bättre än att man skall finansiera SVT över statsbudgeten.
Det som talar för nuvarande system är att det dels är impopulärt, dels att det är ganska lätt att smita ifrån. En finansiering över statsbudgeten gör att de personer som idag inte betalar tvingas att betala.
Fördelen med en finansiering via statsbudgeten blir att SVT inte längre kan kalla sig fri television, vilket de i och för sig aldrig varit. Med en statlig finansiering blir det å andra sidan uppenbart att de inte är fria från staten, vilket brukar vara argumentet från SVT för att man skall behålla nuvarande system.
Fast egentligen är diskussionen om hur SVT skall finansieras överflödig. SVT borde läggas ned på en gång, sändningsutrustningen borde förstöras och de byggnader som huserat SVT borde rivas. Sedan kan man sälja ut tomterna till högstbjudande. Det vore en välgärning.

5 Comments:

At 15 december, 2006 18:57, Anonymous Anonym said...

Svårt att välja mellan pest och kolera så varför inte kasta in ytterligare ett alternativ? http://danne-nordling.blogspot.com/2006/10/avskaffa-tv-licensen.html

 
At 16 december, 2006 00:36, Blogger Jonas V said...

simon petrus,

jag är emot TV-licens. Samtidigt är jag emot s k public service. Om nu t o m en borgerlig regering har public service finns det argument för att ha TV-licens av de skäl jag har angett i stället för att finansiera över statsbudgeten.
Jag har aldrig betalat TV-licens och tänker aldrig göra det heller. Om det finansieras över skattsedeln kan jag inte smita ifrån det.

 
At 16 december, 2006 03:46, Blogger Flavian said...

Självfallet måste det vara frivilligt att betala TV-licens. Däremot kan ju alltid det TV-bolag genom olika tekniska system se till att de som inte betalar inte får se något. Det finns en poäng med att inte finansiera TV med skattepengar. Problemet är att TV-licensen måste betalas även av dem som inte tittar på stats-TV.

Idealet borde alltså vara att de som tittar betalar och de som inte tittar inte betalar.

Det problem som nu är aktuellt är frågan hur man kommer dit från den punkt vi nu befinner oss på.

 
At 16 december, 2006 11:16, Blogger Jonas V said...

Jag kan vara mer rebellisk med TV-licens. ;=) Med skattfinansiering tvingas jag att betala vilket jag inte har lust med.

 
At 18 december, 2006 14:05, Blogger Jonas V said...

peder,

man kan förvisso göra så som du beskriver men min åsikt är egentligen vilket jag också skriver att SVT bör läggas ned helt och hållet. SVT skall inte privatiseras eller något utan bara läggas ned rakt av. Frågan är om inte de som jobbat på SVT borde få yrkesförbud också...

 

Skicka en kommentar

<< Home