fredag, december 01, 2006

Kulturministern på radio

I morse i P1 Morgon sändes en intervju med kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth. Av någon anledning verkar det vara min otur att få höra henne på morgonen när jag kör till jobbet. Men det är ett bra sätt att vakna - och nästan köra av vägen i adrenalinruset.

Denna gång diskuterades vad en borgerlig kulturpolitik är. Det enda egentliga svaret, även om kulturministern gjorde allt för att tala utan att säga någonting, är att det inte blir någon. Den borgerliga kulturpolitik som vi hade sett fram emot med Cecilia Stegö Chilò vid rodret kommer vi inte att se en tillstymmelse till.

Istället talade kulturministern om "problemet" att det är så många som inte kan leva på sin konst. "Det finns", sade hon, "ett behov av fria pengar." (Jo, det är ett direkt citat!) Det är uppenbarligen ett problem att alla som vill göra något som ingen vill betala för inte kan leva på det. Och med "försämringarna" av a-kassan, som journalisten uttryckte det, har de stackarna ju fått det ännu svårare.

Visst är det så. Men är inte a-kassan en försäkring för dem som har oturen att mista jobbet? Uppenbarligen avänds den som allmän försörjning även för en massa människor som gör vad de vill göra istället för att göra något vettigt.

Men därmed inte sagt att jag är emot kultur - jag är endast emot att människor anser sig ha rätt att syssla med diverse obskyra projekt samtidigt som de kräver att jag ska betala för det. Frågan är hur många som trivs med sitt jobb så mycket att de är villiga att jobba en massa extra för att någon annan ska få göra precis vad de vill.

Varifrån kommer alla dessa snyfthistorier egentligen? Tror dessa kulturarbetare att de har en gudomlig rätt till mina pengar? Att jag jobbar med precis vad jag vill och i precis den utsträckningen? Ledsen, sådan är inte världen.

Det klart att det finns en massa människor som känner ett behov av pengar utan att tvingas prestera något! Men det gäller väl inte bara kulturen, vem som helst är väl intresserad av fria pengar (i alla fall om man förutsätter att det inte leder till motsvarande inflation).

Något säger mig att Milton Friedman vrider sig i sin grav när en kulturminister, som dessutom av någon besynnerlig anledning kallar sig borgerlig, talar om "behovet" av "fria pengar". Hon har uppenbarligen inte hört talas om TANSTAAFL.