”Bara för att du är först in i butiken på första readagen betyder det inte att varan finns”
säger man i tv-reklamen. Måltavlan är elektronikstormarknaderna där en kritiserad – och av marknadsdomstolen underkänd – försäljningsmetod har varit att annonsera ut varor som inte funnits för att kunden när den väl tagit sig ut till stormarknaden skall välja att köpa en dyrare modell hellre än att åka hem tomhänt. Sådant har nu städats bort från näringslivet men i den politiska sektorn används metoden fortfarande – men i oklart syfte.
I Stockholms tunnelbana kan man nu se reklam från Stockholmshem som lockar med nyproducerade hyreslägenheter. Nog har du drömt om en egen lägenhet, frågar man. Retfullt, måste man tillägga ty för de flesta förblir en egen hyreslägenhet en dröm. Den förväntade kötiden för den som ställer sig i bostadskön nu är många hundra år. Skillnaden mellan Stockholmshems kampanj och elektronikkedjornas är att de senare åtminstone har några produkter – om än ej de utanannonserade – för kunderna att köpa. Stockholmshem erbjuder bara den bostadssökande en näsknäpp. Tji fick du som trodde på politikernas löften.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home