tisdag, mars 14, 2006

Lika barn leka bäst...

Det är kul att jobba på Migrationsverket. Ibland får man tårta och champagne (eller i alla fall mousserande vin). Dessutom går det utmärkt att partaja med horor på arbetsresor.

Inte för att jag missunnar Migrationsverkets utarbetade tjänstemän sina pratstunder med prostituerade (så länge de inte handlar dem för mina pengar) inte heller att de pysslar med horköpandet på arbetstid (tvärtom, en timme som de inte kan jävlas med invandrare är en bra timme).

Däremot kan det vara intressant att notera Barbro Holmbergs uttalande med anledning av saken: "Några av dem som arbetar på Migrationsverket passar uppenbart inte för uppgiften", säger hon. Man får fråga sig vilka personer hon menar. Tvärtom verkar en människa som glatt mumsar tårta medan en familj bli utvisad och som är på partaj och svirar med mongoliska luder för att fira att de blivit av med några ungar till, som en alldeles utmärkt anställd för ett sånt ställe som Migrationsverket.

13 Comments:

At 14 mars, 2006 06:45, Blogger Robsten said...

Nu gjorde du dig skyldig till sakfel. Personalen har "festat" med prostituerade, de har alltså inte köpt sex, inte använt statens pengar, de har efter fullgjort uppdrag tagit en grogg med någon/några som kan betraktas som prostituerade. Skall samma krab ställas på alla myndigheter vid utlandsbesök? Att personalen inte får ta en grogg på en bar bredvid någon som kan betraktas som prostiruerad? Skall dessa normer t.ex. gäla FP partstyrelse också. Den hetsjakt på Migrationsverkets personal, som enbart verkställer regeringens beslut, är pennibel.

 
At 14 mars, 2006 10:07, Blogger Fredriksson said...

Den här bloggen verkar ha - med väldigt få undantag - samlat hela liberalismens intelligentia.

http://gvnet.com/humantrafficking/Mongolia.htm

"In 2004, the government documented over 200 Mongolian children exploited as prostitutes. Mongolian women are trafficked to China, Macau, and South Korea for commercial sexual exploitation. There are also reports that Mongolian women have been trafficked to Hungary, Poland, and other East European countries, as well as France and Germany. Some Mongolian men working overseas face exploitative conditions that meet the definition of involuntary servitude — a severe form of trafficking."

 
At 14 mars, 2006 14:45, Blogger Evelina said...

Robsten: Visst har du rätt. Texten är ändrad så att den stämmer i sak nu. Jag ber om ursäkt för min slarviga läsning.

Däremot tycks du tyvärr ha gjort dig skyldig till samma synd. Som jag sa missunnar jag inte någon att köpa sex om de skulle vilja det. Däremot tror jag nog att den som jobbar med att jävlas med folk hela dagarna måste vara en speciell sorts människa. Att partaja vid lyckade jävelskap är nog snarare regel än undantag är jag rädd.

Fredriksson: Den liberala intelligentian tycks dock, till skillnad från dig själv, kunna skilja frivilligt arbete från slavarbete. Visst jag kan inte var hundra procent säker på vilket det i det här fallet gällde men ärligt talat, tror du inte att rubrikerna hade varit större om Miggispersonalen partajat med minderåriga sexslavar? Om du inte kan skilja en kvinna som frivilligt säljer sex från ett barn som tvingas till det har du en mycket märklig syn på människors förmåga att fatta egna beslut.

 
At 14 mars, 2006 14:58, Blogger Fredriksson said...

Ärligt talat, hade inte du att en lite mindre raljant ton om du hade haft den minst aning vad du pratade om?

 
At 14 mars, 2006 15:36, Blogger Evelina said...

Fredriksson: Jag har volontärarbetat på kvinnojour, träffat Brasilianska prostituerade och skrev min första artikel om trafficking som trettonåring. Men det är klart, att prata med folk som varit i liknande situationer är förstås en betydligt sämre metod att samla fakta än att läsa rapporter om tvångsprostitution och överföra det på alla prostituerade. Istället för att verbalt försöka klappa mig på huvudet kan du väl försöka bemöta mina argument istället. Menar du alltså på fullt allvar att det inte är någon skillnad mellan att bli kidnappad eller hotad in i prostitution och att frivilligt välja den karriärbanan, tillfälligt eller permanent? Hur kommer det sig att du anser dig ha mandat att avgöra vad andra människor vill och inte vill? Därför att du anser dig vara lite mer upplyst och fin än dem?

 
At 14 mars, 2006 17:20, Blogger Fredriksson said...

Evelina, om du tror att prostitutionen i Mongoliet är ett medvetet "karriärval" och inte ett konsekvens av djup armod så kan jag bara beklaga.

 
At 14 mars, 2006 18:51, Blogger Fredriksson said...

Och by the way, Evelina...

Vad tar du i timmen? Eller kör du med fast pris?

 
At 14 mars, 2006 21:47, Blogger Wille said...

Vill liberaler någonsin diskutera sakfrågor, vilka stora problem har vi i samhället egentligen ... denna fråga undviker ni ... inte bara nu utan alltid
Snälla, upplys oss mindre vetande liberaler om vad de vilka de stora sakfrågorna är? Att företagen inte förstår att skapa nya jobb när riksdagen försöker lagstifta in dem genom att skriva lite fina ord på papper?

Att man inte hastigt nog förbjuder och/eller låser in folk för handlingar som du blir alldeles till dig i byxan av i ren moralpanik?

 
At 14 mars, 2006 22:21, Blogger Wille said...

Fredriksson:
Klappa folk på huvudet lite nedlåtande och sedan kalla dem "hora" mellan raderna...
Imponerande debatt-teknik, jag är i alla fall övertygad.
Vad var det du sa om intelligentia?

 
At 15 mars, 2006 02:29, Blogger Evelina said...

Fredriksson: Så då är vi då tillbaka till grundfrågan. Är valet mellan pest och kolera ett fritt val? Visst har du rätt i att de flesta mongolska prostituerade säkerligen inte skulle vara det om det vore så att alternativet var värre (precis som de flesta av de prostituerade skoleleverna som det skrivs så upprört om varje år inte skulle vara det om det inte hade gett väldigt mycket bättre betalt än att arbeta med telefonförsäljning (och eftersom detta är en sådan sak som jag misstänker att du skulle kunna tänkas ta illa upp för så kan jag väl redan nu slänga in en disclaimer om ingen liknelse i övrigt)). Frågan är då, kära Fredriksson. Om individer i valet mellan otrevlighet A och otrevlighet B väljer otrevlighet B, borde du då inte dra slutsatsen att otrevlighet B är bättre. Du borde dra konsekvensen att det är bättre att så många män som möjligt drar till Mongoliet för att köpa horor, eftersom det tydligen gör livet bättre för nämnda horor. Bättre än extremt dåligt förstås, men ändå bättre. Istället drar du den, inte helt briljanta men i vänsterkretsar tämligen vanliga slutsatsen, att det är bättre att kritisera den bättre otrevlighet B och kämpa för att ta bort den bästa av två otrevliga alternativ. Detta går igen i vänstersynen på storföretag, på cykelhjälmar och på allt annat som förbjuds.

Den enda logiska möjligheten jag ser, om det nu inte är så att du, Fredriksson, bara är ute efter att jävlas med folk, är att du helt enkelt, som jag tidigare nämnt, tror dig veta bättre än de Mongoliska prostituerade vilket som är bäst av A och B. Därför frågar jag dig än en gång. Varför anser du dig ha kunskap att avgöra vad som är bäst för andra människor?

Förresten, gulligt försök att förolämpa, kom du på den alldeles själv? Jag kan bara konstatera att mina alternativkostnader är för höga för att det skall vara lönsamt med prostitution, givet de nuvarande marknadspriserna (Svenska horor har ju trots allt oanständigt dåligt betalt).

Inkimar: Om du hade läst mitt inlägg hade du vetat att jag inte kritiserar horköpande per se. Om ett privat företag har ett imageproblem för att de anställda köper horor, så är det deras problem, inte mitt.

 
At 15 mars, 2006 10:27, Blogger Fredriksson said...

Evelina: Intressant, detta.

Svenska medelklassungdom, som själv aldrig skulle drömma av att sälja sig till torskarna ställer upp i sann altruistisk anda för de mongolska ludrens rätt att göra detsamma.

Dessutom drar du väldigt långtgående slutsatser av mina inlägg, där för övrigt den sista var out of line. Jag ber om ursäkt för det.

"Därför frågar jag dig än en gång. Varför anser du dig ha kunskap att avgöra vad som är bäst för andra människor?" frågar du.

Var har du fått den uppfattningen?

Mitt inledande inlägg var en reaktion på ditt synnerligen hjärndöda inlägg om att du inte "missunnar" migrationsverkets tjänstemän sina prostituerade och att du inte har några problem att dom gör sina horköp på arbetstid bara dom gör det för sina egna pengar. Moget.

Jag anser mig inte veta vad som är bäst för andra människor men jag har samtidigt inga illusioner om de prostituerades situation i Mongoliet.

 
At 16 mars, 2006 12:32, Blogger Evelina said...

Fredriksson: Jag vill inte heller förbjuda folk från att vara revisorer, trots allt jag inte skulle drömma om att bli det själv.

Återigen: Att kvinnor blir prostituerade tyder på att de anser alternativen vara värre. Att ta bort det alternativet skulle därför innebära att de fick göra något annat, sämre. Man kan tycka att det är synd att de inte har bättre alternativ och engagera sig för att skapa sådana alternativ (vilket många också gör). Det är bra och beundransvärt. Man kan också kritisera det bästa av de dåliga alternativen. Det är bara arrogant och okunnigt.

Inkimar: Det är väldigt enkelt. Jag tycker inte att frivillig prostitution är fel, så det är inte mitt moralproblem. Däremot finns det många andra som tycker att så är fallet och det företag vars anställda freventerade prostituerade på arbetsresor skulle få problem eftersom många av deras kunder skulle ogilla det som skedde. Det är alltså deras imageproblem, eller för den delen konsumenternas privatmoraliska problem. För mig är det ett ickebefintligt sådan.

 
At 16 mars, 2006 13:01, Blogger Jonas N said...

Off-topic kanske

Men inlägg av typen:

Rättfärdiga Pinchet i Chile, Vietnamkriget, och Irak (dock först efter 2003) innan du bör yttra dig i denna fråga är just ...

... off-topic. Kanske lite sandlåda tom!? Vem pratade om sandlåda förresten? Och vems?

 

Skicka en kommentar

<< Home