söndag, mars 05, 2006

RyanAir, del 2

Den andra lustigheten i Dagens Nyheters artikel om RyanAirstår i slutet av den samma. Där kan man läsa:

"I filmen visar det sig dock att lågprisidén slår igenom i själva företagskulturen. De anställda säger flera gånger framför kameran att passagerare som inte betalar något inte heller har rätt att vänta sig något."

Vad är problemet med detta? De gånger jag väljer att flyga med RyanAir vet jag att jag får en flygning till en flygplats som ligger en bit ifrån centrum till den stad dit jag vill komma. Å andra sidan kan jag komma till Bryssel för under 800 kronor om man beställer rätt, eller till London Stansted för en liknande summa. Jag struntar fullkomligt i att jag inte får något ombord på planet.
Dessutom har RyanAir möjliggjort för tusentals människor att ta sig till platser de inte hade en tanke på att besöka. För vem kan detta vara ett problem överhuvudtaget?

3 Comments:

At 06 mars, 2006 00:26, Blogger Fredrik Lindholm said...

Ja, och så var det visst så att utbildningen kostar 30 lakan och flygvärdinneuniformen hyrs ut till de anställda. Objektivt sett är det en lönesänkning.

 
At 07 mars, 2006 06:58, Blogger Fredrik Lindholm said...

"Filmen visar också hur svårt det är att hinna städa planen, när de bara får stå på marken i 25 minuter. Kabinpersonalen nöjer sig med att spreja lite väldoft över stället där ett barn har kräkts innan nästa grupp passagerare tar plats."

En allvarlig hälsorisk. Inte själva spyan eller doftsprejen, utan för att råka hamna brevid någon nyfrälst globaliseringsfantast som anstränger sig så stenhårt för att förneka att det faktiskt är en doftsprejad spya på golvet att de dåliga vibbarna smittar.

 
At 16 mars, 2006 21:40, Blogger Fredrik Lindholm said...

Gör inte en individgrej av det. Det kan ju vara så att de hade såpass lite tid att välja mellan att få bort allt "stort" skräp såsom läskburkar och servetter från golvet, samt fylla på papper och städa toaletterna eller att städa upp den ganska ingrodda spyan.

Inte ens du skulle klara av att t.ex. samtidigt stå i två korvkioskar som står på varsin sida av en gata, även om du skulle ha världens bästa joggingskor.

 

Skicka en kommentar

<< Home