torsdag, februari 23, 2006

Den minst effektiva offentliga verksamheten

Inom offentlig verksamhet brukar man vara usel på att leverera resultat. Detta visar sig på många områden. Ett exempel är sjukvården.

En svensk läkare inom primärvården tar ungefär emot elva patienter per dag. I många jämförbara länder är siffran ofta tre gånger så stor. I vissa fall tar en primärvårdsläkare emot så lite som fem patienter per dag.

Jag har funderat på vad en sådan läkare pysslar med under dagen. Möjligen är jag hopplöst traditionell då jag anser att en primärvårdsläkares främsta syssla bör vara att träffa patienter. Fem patienter känns som ett uselt resultat.

Idag fick jag anledning att omvärdera slapptaskarna inom primärvården. De är nämligen harmlösa i jämförelse med en annan yrkesgrupp. Naturligtvis hittar man denna grupp inom den offentliga sektorn. Yrkesgruppen är Ams-anställda.

”Arbetsförmedlingens viktigaste uppgift är bidra till en effektiv matchning mellan arbetssökande och lediga platser.” Detta står det på Ams hemsida. Hur effektiv matchningen verkligen är kan man läsa om i Dagens Nyheter idag.

En arbetsförmedlare hittar i genomsnitt ETT RIKTIGT JOBB åt de arbetssökande PER ÅR. Alldeles fenomenalt uselt resultat – även för offentlig verksamhet.

1 Comments:

At 24 februari, 2006 06:58, Blogger Evelina said...

Svenska primärvårdsläkare har inga incitament att jobba bort köerna. I princip bygger de flesta ersättningssystemen inom den svenska primärvården på kapiteringsprincipen, vilket innebär att mottagningen får betalt för hur många patienter som är "listade" hos dem och inte för hur många patienter de tar emot. Det är ett bättre ersättningssystem än ett renodlat anslagssystem, men dock inte speciellt bra.

Det finns massor av bortförklaringar till varför svenska läkare inom primärvården inte kan ta emot tillräckligt med patienter. Saken är att de kan om de har rätt incitament. De privata primärvårdsläkarna i Göteborg slöt för några år sedan ett avtal med Västra Götalandsregionen. Enligt de avtalet blev de i mycket högre grad än i dag ersatta per mottagen patient. Och naturligtvis började läkarna ta emot många fler patienter. Girighet som drivkraft fungerar även i Sverige.

 

Skicka en kommentar

<< Home