onsdag, oktober 17, 2007

Kvotering = förnedring

Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann har meddelat att hans parti har för avsikt att införa könskvotering inför de allmänna valen 2009 och 2010.

Då jag vid de senaste riksdagsvalen röstat på detta parti har jag också valt att kryssa kandidater. Varje gång har det kommit att bli kvinnor. Anledningen till att de fått mina röster har dock inte varit att deras kön spelat någon roll, utan för att de enligt min mening varit vettiga personer som jag bedömde det skulle driva en marknadsliberal politik.

I och med detta utspel framgår det dock tydligt att den moderata partiledningen är av uppfattningen att partiets kvinnor är av så låg kvalitet att de inte klarar av att konkurrera med män på lika villkor, utan måste hjälpas fram med hjälp av kvotering.

Efter detta underbetyg från partiets ledning kan jag knappast göra något annat än att välja att kryssa en man vid nästa val. Om jag alls kommer att tycka det värt att rösta...

Etiketter:

1 Comments:

At 18 oktober, 2007 16:00, Blogger Unknown said...

Jag håller med dig. Ett uppenbart problem med att börja kvotera en viss grupp människor, i det här fallet kvinnor, är att Moderaterna enligt samma logik måste börja kvotera alla etniciteter, döva, blinda, låghalta, stammare, långa, korta etc.

Val är val och då är det vi väljare som ska bestämma vilka vill vi vill rösta på. Finns det flest kompetenta politiker som råkar vara låghalta kommer det bli en överrepresentation från denna grupp, men då får det bli så. Det är det som kallas demokrati, att kvotera och på förhand bestämma vilka som ska få komma in i riksdagen är ett steg bort från demokrati.

Med risk för att vara lite skadeglad kan man ju alltid hoppas att Schlingman blir bortkvoterad.

 

Skicka en kommentar

<< Home