söndag, juli 24, 2005

Vänstern tyst om avrättningar i Iran

Som t ex Dick Erixon och Andrew Sullivan skrivit om har två unga homosexuella i Iran, den ene under 18 år, avrättats. Personligen har jag god lust att ställa mig utanför Irans ambassad på Lidingö för att protestera mot detta. Man torde dock minst behöva ha skottsäker väst på sig för att göra detta.

Jag tittade på Ali Esbatis blogg för att se om han kommenterat det hela. Där fanns inte ett ord om avrättningen. Ali Esbati är däremot mäkta upprörd över den tragiska dödskjutningen av en brasilianare i London igår.

Om det vore så att Ali Esbati vore den ende som inte kommenterat avrättningarna i Iran vore det en sak. Nu är det inte så. På den länksamling som finns hos Esbati kan man titta på en del olika vänsterbloggar. Ingen, och jag menar ingen, kommenterar de kallblodiga avrättningarna i Iran. Många är däremot upprörda över dödsskjutningen i London.

Min misstanke är att vänstern hatar väst och demokrati. Man tar därför alla chanser att fördöma väst men har överseende med förtryck i diktaturer, såvida dessa inte kan kallas högerdiktaturer.