fredag, september 22, 2006

Trängselskatten

Det finns borgerliga personer och även framträdande liberaler som är för en trängselskatt i Stockholm. Jag kan leva med det men då måste de personerna samtidigt kämpa lika hårt för minskade skatter på bilismen vilket jag ännu inte har noterat.
De två frågor jag vill ha svar på från borgerliga anhängare av trängselskatten är följande:

1. Hur ser man på registrering av alla som kör in och ut ur zonerna?

2. På vilket sätt är centralt satta priser av politiker/byråkrater marknadsekonomi?

Jag skulle också kunna vara elak och säga att man gillar trängselskatt när man kommit in i riksdagen och kan åka taxi på skattebetalarnas bekostnad. Då vill man inte att det skall vara trängsel när man skall till plenisalen. Så elak skall jag dock inte vara.

6 Comments:

At 22 september, 2006 12:41, Blogger Flavian said...

Jag är egentligen inte för trängselskatter, men jag anser att frågan skall avgöras av Stockholms kommun och dör har ju kommuninvånarna sagt ja.

Jag är för kommunalt självbestämmande även i de fall kommunen beslutar "fel".

Icke-anarkistiska amerikanska liberarianer är för "States Rights" och analogt med detta är jag för kommunalt självbestämmande.

 
At 22 september, 2006 16:54, Blogger Fredrik said...

På en marknad finns ju konkurrens. Den brukar driva priserna neråt och ge konsumenterna vad de vill ha. Vad händer om man inför trängselskatt, kommer det driva ner priserna och tillfredsställa marknaden?
Om jag är snäll och hävdar att huvudskälet till att man vill ha den här skatten är för att man vill minska trängseln (vore jag elak skulle jag hävda att staten bara vill ha in mer pengar) så kommer ju trängselskatten alltid ligga på en nivå där man minskat trängseln med ett antal procent.
Vad händer om konkurrerande alternativ (kollektivtrafiken) höjer sina priser, tappar de sina kunder då? Nope, eftersom trängseln ska hållas nere höjs istället trängselskatten.
Så den "marknadslösningen" tenderar att driva upp priserna.
Men om så sker på en marknad brukar det ju dyka upp en konkurrerande lösning som pressar priserna. Ja, fast det är inte realistiskt att tro att det byggs konkurrerande ringleder, busslinjer, t-banor etc.
Så vad vi får är vad vi har. Fast mycket dyrare.

Häromdagen läste jag att man vill fördubbla priset på enkelbiljetter. Medför att det är mindre lockande att ställa bilen. Medför ökad trängsel. Medför höjd skatt.

Det är helt enkelt så att vi får ändra inställning till trängsel. Bara att inse att håller man till i stan så är det mycket folk runtomkring. Såväl på Centralbron som på Drottninggatan som på NK.

Att införa en skatt för att minska folks missnöje....heltokigt. Jag är missnöjd med att jag inte kan äta oxfilé varje dag men jag skulle inte drömma om att begära statliga subventioner för att kunna göra det. Jag gillar inte att förbättra mitt liv på andras bekostnad.

 
At 23 september, 2006 22:54, Blogger Flavian said...

Man kan emellertid - utifrån ett anarkistiskt grundperspektiv - se på stater som olika gangstersyndikat som konkurrerar med varandra.

Svenska staten är ett syndikat som kontrollerar 448.000 kvadratkilometer och tyska staten ett annat som kontrollerar 356.000 kvadratkilometer.

 
At 23 september, 2006 23:24, Blogger Fredrik said...

Per Bylund: Sant. Så är det.
Jag vill att trafiken ska vara en marknad (möjligtvis med ett statligt trafikstomnät) men jag vill inte ha trängselskatt.

 
At 27 september, 2006 10:56, Blogger Johan Hedin said...

Nu blir jag snart förbannad.
Mig veterligen är det ca tre (ny)liberaler som gått ut och förespråkat bilavgifter: Johan Norberg, Federley och jag själv.

Vad är det för dravel om att inte jag skulle "kämpa hårt för minskade skatter på bilism"? Bullshit!
Läs mina blogginlägg och läs min artikel på Smedjan.

Jag kan inte förstå varför så många nyliberaler iövrigt stoppar huvudet i sanden i denna frågan och antar en miljöpartists inställning till EU.

Nej. trängselskatterna är inte bra på många sätt. Det innebör dock inte att idén med bilavgifter är dålig. Precis som parkeringsavgifter.
Alla de problem ni (och jag) listar med trängsleskatterna går utmärkt att åtgärda, till ett bilavgiftssystem som innebär ett första litet steg emot marknadstänkande inom den totalt planekonomiska trafiken. Precis som inom tele-sektorn, parkering, kollektivtrafik, tåg, flyg etc etc.

 
At 27 september, 2006 11:17, Blogger Fredrik said...

Johan Hedin kanske kan förklara hur den marknaden kommer se ut?
En marknad för parkeringar är ju ganska uppenbar. Privata bolag kan köpa mark för att bygga parkeringsplatser och vi kunder kan välja. Precis som inom flyg, tele mm. Men jag ser inte riktigt den marknaden vad gäller tillgängligheten till Stockholm, men Johan kanske kan delge sin vision i mer konkreta ordalag.

Dessutom känns jämförelsen mellan trängselskatten (ickemarknaden) och de uppräknade marknaderna inte helt korrekt eftersom bilister redan idag sägs betala mer i trafikrelaterad skatt än vad kostnaden för bilismen är. Det "fenomenet" känner jag inte igen inom flyg, tele mfl.

Man skapar inte en marknad genom att införa trängselskatt. Kan man först skapa en marknad så kommer jag gladeligen vara för en nyttjandeavgift som sätts i konkurrens mellan privata företag.
Jag gillar att betala vad saker kostar men jag gillar inte att bli lurad och beskattad av falska marknadsprofeter.

 

Skicka en kommentar

<< Home