måndag, maj 02, 2005

Wallström om EU:s roll

I Dagens Nyheter idag citeras Margot Wallström. EU-kommissionären talade i Umeå om EU:s roll. Hon betonade att EU behövs som motvikt mot USA.

Bland annat skall EU se till så att amerikanska koncerner inte växer sig för stora i Europa. Min undran är hur detta skall gå till. Om amerikanska företag tillverkar produkter som EU:s konsumenter gillar skall vi inom EU vara glada att vi får tillgång till dem. Om det innebär att amerikanska företag växer sig stora här so what? Skall vi i Europa vara ledsna för att Microsoft är världens största mjukvaruföretag och Dell världens största tillverkare av PC? På vilket sätt skulle det bli bättre för oss Européer om dessa företag hade lägre försäljning inom EU?

Enda sättet att förhindra amerikanska företag att växa sig stora i EU är att sätta gränser för hur mycket de skall få sälja.
"Sorry, du får inte köpa en HP idag på grund av att vi har sålt vår andel för i år. Går det bra med en Olivetti i stället?" skulle det kunna låta hos datorhandlaren.

Samtidigt talade Margot Wallström om EU som ett fredsprojekt. Jag kan dock inte på något sätt få ihop hur hindrande av amerikanska företag att agera inom EU på något sätt skulle gynna freden. Min misstanke är att det kokar ned till hat mot allt som har med USA att göra.

Om en toppkommissionär ser EU:s uppgift att vara en motvikt mot USA förstår jag inte varför man skall vara med i en sådan organisation. I så fall skulle jag utan att tveka rösta för att lämna EU genast.