Tack svenska företag
För den som frekvent rör sig i Stockholms tunnelbana har det den senaste dagarna varit svårt att missa de stora affischerna från flickakampanjen, en statsfinansierad kampanj som säger sig stå på flickornas sida men som i själva verket mer tycks handla om att regeringen tycker illa om sex. Flickakampanjen har skrivit brev till företag som de ansett uppfört sig dumt och så har företagen fått svara.
Intressant är dock att de flesta företag inte alls anser att de gjort något fel. Tvärtom, tidning efter tidning påpekar att de tror att deras läsare kan tänka själva och att de inte tycker att det är fel att publicera artiklar om olika samlagsställningar, snarare tvärtom. Inte en enda tidning kryper ihop och ber om ursäkt, snarare tvärtom. Exempelvis skriver Expressen:
"Ditt brev förvånar mig. Det hör inte till vanligheterna att regeringen kräver att en svensk tidning skall svara på frågor om sina publicistiska principer. En sådan begäran strider mot den svenska tryckfrihetens anda och traditioner. Jag utgår därför ifrån att ditt, socialdepartementets och statsrådet Berit Andnors brev - och då inte minst dess i sak och ton något hotfulla "PS" -bygger på ett missförstånd"
Ibland tycker man väldigt bra om svensk media.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home