tisdag, juli 18, 2006

EU är inte Europa

Gunnar Hökmark och Christofer Fjellner har skrivit en debattartikel på Brännpunkt i Svenska Dagbladet idag. De svarar Carl Schlyter (mp) och Jonas Sjöstedt (v) om miljöpolitik inom EU.

Jag tänker inte polimisera mot att Hökmark och Fjellner tycks stå på samma sida som Al Gore i fråga om växthuseffekten eller att EU med kraft skall driva en överstatlig mijö- och energipolitik, något moderater jag talat med tidigare har sagt aldrig kommer att hända. Däremot tänker jag kritisera dem för att de blandar ihop Europa och EU.

En av de första saker jag fick lära mig när jag aktiverade mig i MUF var att skilja på stat och samhälle. Sossarna brukade säga samhället när de menade staten eller för den delen kommunen. Nu har EU-kramande moderater börjat göra samma sak när de talar om EU. De menar knappast Bulgarien och Norge när de talar om Europa. Kan ingen förklara skillnaden för dem?

Avsikten är dock klar. Det är som när sossarna säger samhället i stället för staten. Europa låter mer harmlöst än EU.