lördag, september 16, 2006

Ett nytt val

I morgon kommer jag att rösta på ett parti som jag aldrig tidigare har övervägt att rösta på, som jag aldrig har betraktat som liberalt och som knappast ens har betett sig som ett borgerligt parti; centerpartiet. Men det har ju som bekant hänt saker under Maud Olofssons ledning. Att den förre c-ledaren Lennart Daléus inte ens är med längre är ett gott tecken som något att förändringen har varit i positiv riktning.

För många liberaler har moderaterna varit det givna valet i val efter val, och även om det fortfarande finns vettiga liberala kandidater i partiet bär det emot att rösta på ett parti vars politiska kurs har drivit vänsterut och parkerat sida vid sida med socialdemokraternas och vars systemkritik närmast har upphört. I dag är det centerpartiet som sticker fram hakan och kritiserar AMS och LAS.

Sonderar man den borgerliga terrängen efter liberala inslag, är folkpartiet först att gå bort. Om det har funnits en liberal själ i partiet är den effektivt bortstädad nu. Och det är lite synd att den annars så underhållande Göran Hägglund leder ett så knäppt kristdemokratiskt parti.

Jag bestämde mig före valet och inget har ändrats. Centerpartiet har gått i liberal riktning och det ska uppmuntras. Den mest frihetlige i partiet heter Fredrick Federley. Han är en av få som kritiserar AMS och LAS. Han är nog den ende borgerlige debattören som vågar tala positivt om marknadshyror. Han får min röst i morgon.