söndag, juli 30, 2006

Bland sommarvärme och feminism

Det är inte bara värmen man blir matt av. Politiska dumheter duger gott. Jag upplystes häromdagen om att lättklädda annonser "begränsar handlingsutrymmet" för både flickor och pojkar. Jag sitter som ett frågetecken. Hur fan menar man då? Blir jag kroppsligt handikappad av att titta på reklamen eller skulle det göra mig mer mentalt inkapabel?

Jag kan heller inte förstå den feministiska hysterin kring dagis. Politiker har förvisso alltid velat ge sig på barn eftersom det är lättare att påverka människor innan de själva fattar att de blir påverkade. Men politiska tyckare ska ge fan i barnen. Feministerna vill nu göra dagis till ett slags statsfinansierat feministiskt genuslaboratorium. Varför? Jo, man har nämligen kommit på att vi behandlar pojkar och flickor olika. Därför föreslås i en utredning att landets dagis ska ha minst en genuspedagog per 25 anställda. Vår förskoleminister är positiv. Utbildningar för genuspedagoger finns redan och syftar till att "initiera, implementera och dokumentera aktivt förändringsarbete i skolans vardag". Statlig genusdressyr i småskolan, alltså. Var är den borgerliga kritiken?

1 Comments:

At 30 juli, 2006 16:14, Blogger Robsten said...

Ja, var är den? Alla vettiga människor tar sig för pannan, utom våra yrkespolitiker. Jag jobbar inom branchen (grundskolan, med tillhörande tre förskolor) jag kan komma med ett insidertips, förskolepersonalen styr inte barnen alls, de får själv välja bygg eller dockrummet. Skall vi börja med dörrvakter?

 

Skicka en kommentar

<< Home