måndag, februari 06, 2006

Absurda regler ger absurda konsekvenser

Tidningen resumer uppmärksammar i en intressant artikel några av de bisarra konselvenserna som så ofta uppstår när staten ger stora bidrag till verksamhet. Företagen slutar ägna sig åt sin verksamhet och börjar istället jaga bidrag, eftersom det är enklare och i vissa fall mer lönsamt.

Artikeln är verkligen läsvärd

"Länstidningens säljare vill inte ha prenumeranter i Östersund. Om de skrämmer bort tillräckligt många läsare kan tidningen få presstöd. Skattepengarna används till att dela ut tidningen gratis till alla i Jämtland, till exempel de som bor i Östersund."

4 Comments:

At 07 februari, 2006 15:16, Blogger louisep said...

Moral hazard är precis lika gällande på en reglerad marknad som sociala försäkringar. Något som jag tycker lyfts fram för sällan.

 
At 08 februari, 2006 19:48, Blogger Erik M, Uppsala said...

Resumés artikel är en av de mest tendentiösa jag sett på länge. Frasen "De absurda presstödsreglerna" luktar inte direkt objektivitet när den förekommer på nyhetsplats.

Sedan anger ju vd Greger Tandberg att de tar igen en del av kostnaden i annonsintäkter och skriver underskottet på marknadsföringskontot. Det vill säga, presstödet betalar inte utdelningen i sig, utan används för att finansiera företagets marknadsföring.

Så det man lyckas belägga är att tidningen satsar stort på marknadsföring (om än med andras pengar). Att gå därifrån till att säga att tidningen trots marknadsföringen inte *vill* sälja är väl ändå ett lite väl stort steg, som inte beläggs i artikeln, annat än citatet "så kanske man kan se det", som i min erfarenhet är ett annat solklart tecken på att rapporteringen är tendentiös.

Ifall presstödet används till marknadsföring av en underdog-tidning uppfyller det väl mycket väl tanken med presstöd?

Presstödet må vara onödigt, förkastligt, dåligt, och ovärdigt en demokrati, men i just det här fallet lyckas resuméartikeln i mina ögon bevisa just ingenting:

Om man skalar bort Resumés tunna bevisföring kvarstår något som knappast ger rubriker: "Presstödet finansierar marknadsföring av centralortens minsta tidning!". Gäsp.

/Erik
PS. Tycker iofs verkligen inte att presstödet är en bra idé, men är ändå besviken på Resumés tunna och tendentiösa artikel.

 
At 08 februari, 2006 20:02, Blogger Erik M, Uppsala said...

Ett exempel på hur tunt Resumés resonemang är:

Jag får DN och SvD gratis i brevlådan i Uppsala åtminstone ett par gånger i veckan. De får ju båda presstöd.

Är det därmed bevisat att de inte vill sälja i Stockholm?

/Erik

 
At 08 februari, 2006 21:30, Blogger Monodemon said...

When you subsidize poverty and failure, you get more of both.
- James Dale Davidson

 

Skicka en kommentar

<< Home