onsdag, oktober 19, 2005

Företag i förtryckets ledband

Företagare är oftast hårt slitande människor som lägger ned mycket tid och kraft på det de tror på. Målet är att tjäna så mycket pengar som möjligt och ur detta enkla mål skapas arbeten åt vissa och varor och tjänster åt alla andra. Dessvärre låter vissa företagare pengarna vara så drivande att de helt glömmer såväl mänskliga rättigheter som allmän anständighet.

Det kanske mest groteska exemplet är de tyska företag som ivrigt konkurrerade med varandra om att få leverera giftgas, likhissar och krematorieugnar till nazisternas dödsläger. De fördes nämligen aldrig bakom ljuset utan fick veta precis vad deras produkter skulle användas till. Företaget C. H. Kori erbjuder sina tjänster:
"Vi föreslår två krematorieugnar för den planerade anläggningen men råder er att ytterligare studera frågan för att vara säkra på att två ugnar täcker behovet. Vi garanterar krematorieugnarnas effektivitet och slitstyrka..."

Det var 1943. I dag behöver det inte handla om att aktivt hjälpa till i folkmord. Många stora företag hjälper i dag diktaturer världen över att förtrycka människor på andra sätt. Microsoft, Ericsson och Google tillhör en rad företag som, rättmätigt, har fått kritik för att de hjälper den kinesiska regimen att hålla yttrandefriheten på tryggt avstånd.

Det måste inte vara så här. Kina är mer beroende av omvärlden än vad omvärlden är av Kina. Även om det är en fantastiskt lukrativ marknad är det inte omöjligt att låta sunt förnuft styra och säga nej till att hjälpa en kommunistregim förtrycka sin befolkning. Stora, mäktiga företag kan sätta press och försöka påverka. Det är ingen plikt, men det är rätt. Det skulle ge företaget utmärkt goodwill och gratisreklam i hela världen och samtidigt göra livet an aning svårare för världens tyranner.

4 Comments:

At 20 oktober, 2005 15:16, Blogger Fredriksson said...

It'll be cold day in hell, Hans.

 
At 21 oktober, 2005 01:09, Blogger pelpet said...

Dessutom gäller det att göra allmänheten uppmärksam på när företag svinar. Företag är oerhört rädda för att få sitt varumärke draget i smutsen.

Bara några procent färre kunder kan ofta vara kännbart, så det fungerar som ekonomiskt påtryckningsmedel.

 
At 23 oktober, 2005 00:43, Blogger apa tycka, apa skriva said...

Fast det gäller väl bara företag som säljer till slutkund? Krupps, AGA eller BT skulle väl knappast förlora några pengar på om Folk(tm) fick reda på att de sålde till nazister eller liknande.

 
At 23 oktober, 2005 21:37, Blogger pelpet said...

Det kan nog fungera med kundmakt även om det är underleverantörer som svinar. Det går ju t.ex. utmärkt när det gäller kläder, konsumenterna tvingar ju klädföretagen att kontrollera att deras asiatiska leverantörer inte använder barn och slavarbetare.

Dessutom är det människor som jobbar i företag. Man köper helst inte av en firman man personligen tycker illa om.

 

Skicka en kommentar

<< Home