fredag, juli 15, 2005

Vad är integritet?

Nya bombdåd, nya förslag på övervakning av medborgarna. Ropen för människors personliga integritet skallar igen. Det är bra. Men det är sällan saker och ting sätts i ett sammanhang. Vad är egentligen integritet? Personlig integritet är varje människas rätt till sitt eget privatliv. Vår integritet kränks således om vi ovetandes skulle övervakas i våra egna hem eller på vårt arbete. Om vår läggning och våra personliga åsikter registreras och hängs ut utan vårt medgivande.

Det har förekommit kritik mot att alltfler företag installerar övervakningskameror i sina butiker. Integriteten kränks för kunderna, har somliga sagt. I dag har vi vant oss vid att det sitter kameror i varje affär. Många rån kan lösas. Som kund har jag svårt att se hur jag blir kränkt av att filmas när jag köper en ny skjorta eller hyr en film på macken.

London drabbades av ett fruktansvärt attentat nyligen, men tack vare att staden är så välövervakad har attentatsmännen kunnat identifieras mycket snabbt. Det är också troligt att den brittiska polisen kan komma att gripa ansvariga bakom bombdåden. När brott begås, är övervakningskameror guld värda.

Vi bör alltid värna den personliga integriteten, men vi bör inte göra polisen tandlös. Otaliga grova brott har lösts i USA tack vare bankomaternas kameror, bland annat ett omtalat kidnappningsfall som kunde ses på en parkering i bakgrunden. För mig handlar det inte om att offra någon personlig integritet för att hjälpa polisen att lösa brott. Jag betraktar nämligen inte Statoil-macken och ICA-butiken som mitt privatliv.

Nu är jag inte alls en övervakningsfetischist, jag tycker att övervakning i grunden är obehagligt. Men vi måste se skillnad på olika sorters övervakning. Risken är att själva begreppet personlig integritet urvattnas av att det ständigt används i felaktiga sammanhang, som en reflex. För samtidigt som människor protesterar mot kameror på offentliga platser, går mer subtila men allvarligare inskränkningar oss förbi.