måndag, juni 20, 2005

Bland folkhälsa och trafik

Regeringen får kritik från Sika, Statens institut för kommunikationsanalys (låter synnerligen livsnödvändigt) för att trafikmålen är orealistiska. Förra året dödades 480 människor i trafiken och målet är 270 döda år 2007. För att nå det målet krävs radikala åtgärder som lag på bilbältes- och alkolås samt hastighetsdämpare på alla bilar.

Regeringens mål är dock inte 270 döda utan 0 döda på sikt. Den uppenbara risken med sådana orimliga mål i politiken är att medlen som används för att efterleva målen med tiden blir oacceptabla. Orimlig lagstiftning, petitessregleringar i folks vardag och därtill lite genusanalys i trafiken är något svenska folket riskerar att få leva med om folkhälsoideologin får fortsätta att frodas.

Man kan fråga sig hur länge det ska dröja innan regeringen eller något institut inser att även i ett totalreglerat samhälle kommer människor att dö och skadas i trafiken. Det finns nämligen dåliga förare där ute som varken klarar av rondeller eller vettiga omkörningar. Folk kommer dessutom alltid att bli lika förvånade när den första halkan slår till. Det hör liksom till på något sätt.